četvrtak , decembar 14 2017
Download http://bigtheme.net/joomla Free Templates Joomla! 3
Почетна / Вести / Радоњић: Небојша Стефановић најбоље решење!

Радоњић: Небојша Стефановић најбоље решење!

Небојша Стефановић је најбоље могуће решење на месту Председника савета за националну безбедност

Марко Радоњић
1.Можете ли да нам кажете нешто више о улози коју полиција треба да има у друштву ? Шта су главни индикатори успешности рада полиције ?

Полиција чини саму срж државе. То је орган који представља основни инструмент за остваривање функционисања правног поретка у држави кроз примену монопола физичке силе и принуде, a који је правом везан за државу, баш као што су и сви њени грађани. То је разлог зашто полиција према грађанима примењује државну силу док истовремено гаји према њима поштовање, односно разлог зашто постоји правна одговорност полиције за поступање при остваривању функције заштите јавног поретка и отклањања унутрашњих опасности.

Полиција служи интересима грађана. Зарад остваривања владавине закона и општег добра, деловање полиције је у већој или мањој мери увек друштвено прихваћено, а релација умешаности полиције и спровођења закона се може довести у директну везу са степеном интервенције државе у друштвеним односима, као и поверењем грађана у полицију. У друштву које је прожето нетрпељивошћу ова улога је значајнија. Најважније је да полиција буде подведена под закон како би постојала одговорност за поступање приликом обављања дужности. Важно је и да грађани изграде поверење у полицију, што ће дугорочно допринети већој безбедности и сигурности грађана уз мањи степен криминалитета у држави. Успостављањем и развојем механизама демократског надзора над сектором безбедности, полицију треба схватити као сервис грађана.

Резултати су директан показатељ доброг рада. Министарство унутрашњих послова већ више од три године показује одличне резултате који су у континуираном расту што указује на евидентан напредак у свему што је урађено на пољима заштите и очувања сигурности грађана. Настављен је рад на јачању улоге полиције у цивилном друштву и успостављена сарадња и координација служби. Овакав тренд треба очекивати и у наредном периоду уз унапређење и даљу реформу сектора безбедности.

2.Која су најважнија безбедносна питања у Србији ? Који су приоритети којима треба да се бави Министарство унутрашњих послова ?

Са обзиром на ситуацију, хватање у коштац са решавањем безбедносних питања у Србији јесте велики посао и огроман изазов. Управо је безбедност приоритетна и најважнија окосница одговорне политике која се спроводи. Најважније безбедносно питање је сузбијање организованог криминалитета и уопште тешки облици криминала који у сваком друштву представљају велику опасност како по националну тако и по међународну безбедност. Сматрам да државни органи, снаге безбедности и правосуђе ваљано обављају свој посао у складу са својим надлежностима. Међутим, организовани криминалитет није проблем само владе, полиције и судства, него и читаве заједнице како представља савремену претњу против које се више није могуће борити само традиционалним методама, уобичајеним код класичног или конвенционалног криминалитета.

Како организовани криминалитет намеће страх и угрожава државну безбедност систематски уништавајући морал друштва, извршавање задатака припадника органа безбедности мора да се заснива се на начелима професионализма, сарадње, законитости у раду, сразмерности у примени овлашћења, као и на принципу супсидијарности, односно рада са најмањим штетним последицама. Зато се анализама рада припадника служби безбедности константно прате постигнути резултати како би се унапредили њихови услови рада. Због високог степена одговорности посла који обављају у складу са могућностима треба разматрати питања повећање плата припадницима органа безбедности као и решавања стамбеног питања.

Најважнији приоритети којима треба да се бави Министарство су обезбеђивање једнаке заштите безбедности, права и слобода, успостављање реда у примени закона, заштита поредака владавине права, извесности и сигурности заштите живота и имовине грађана. Они се остварују кроз ефикасно откривање и кажњавање починилаца кривичних дела, односно проналажење и хватање криминалаца и њихово привођење правди, али и предузимањем одговарајућих превентивних мера како би се обезбедило поштовање закона.

Када говоримо о укупном криминалитету, расветљавању кривичних дела, откривању лабораторија и заплењеној количини дроге, сечењу ланаца у трговини оружјем, откривању и привођењу правди организованих криминалних група односно сузбијању свих савремених облика делатности криминалитета у протекле три године остварени су бољи резултати и урађено више него што су сви министри унутрашњих послова заједно урадили у протеклих 17 година. Иако постоје покушаји да се умање изванредни резултати полиције, чињенице то потпуно демантују. Ако посматрамо само 2016. годину, видећемо да је почињено најмање кривичних дела у последњих 25 година. Очекује се да ће нас у 2017. обрадовати још бољи резултати.

3.Како тумачити изјаву Бакира Изетбеговића да се нада да ће Бих признати Косово ?

Бакир Изетбеговић је отворено поручио да жели распад наше земље. Иако то што је Изетбеговић изјавио није могуће, не треба олако узимати такву опасно запаљиву изјаву, посебно не испуштајући из вида то што већина бошњачких лидера подржава идеју независности Косова и Метохије. На такву провокацију и покушај угрожавања интереса Србије господин Изетбеговић већ је добио адекватан одговор. Србија је истрајна у намери да гради мир кроз политику дијалога са свима у региону и то ће сигурно остати један од најважнијих приоритета.

Таквим одговором показан је висок ниво зрелости и одговоран приступ у анализи свега што је речено у том контексту, а зарад очувања угледа Србије, стабилности и свега што је до сада постигнуто.

4.Да ли опозиција у Србији има подршку споља и какве су јој шансе на београдским или ванредним парламентарним изборима ? Да ли подршку споља видите као потенцијалну безбедносну претњу ?

Опозиција није уједињена ни у једној идеји. Њихове лидере карактерише стање опште политичке незрелости које перманентно стварају и вештачки одржавају, а уједињују их само сулуде амбиције и интереси који у њиховим очима мењају одраз сваког наизглед заједничког циља. То иде толико далеко да неки од њих већ мисле да су победили на изборима. Иако је зец дубоко у шуми они већ маштају о ражњу.

Опозицију не уједињују програмске и идеолошке сличности, већ само заједнички неуспех оличен у плеонексичној опсесији за влашћу и државним функцијама њихових лидера. То су индивидуе које немају искрене намере, посебно не да ураде било шта добро за неког другог осим за себе што су већ више пута доказали. Финансирање споља само говори о томе чије интересе заступају они који као страни плаћеници троше огромне количине новца како би купили поверење грађана. Зато се треба добро присетити политичких профила појединих кандидата као и размислити који то људи стоје иза претенциозних слаткоречивих политичких парола упућених бирачима чији глас поново прижељкују.

Сматрам да је јавно мњење у Србији доста сазрело. Бирачи знају да празне речи и политичке флоскуле служе само да им привуку пажњу и да то нема никакве везе ни са објективношћу, нити са стварним намерама оних који иза њих стоје. Данас грађани уважавају само конкретне резултате и оно што се види а не празна обећања.

У Србији се последњих година много тога изменило, па и однос према питањима оваквих специфичних ризика. Све безбедоносне претње, укључујући покушаје политичке манипулације споља са циљем угрожавања независности и интереса Србије се схватају озбиљно уз рад на превазилажењу проблема и даљем унапређењу система националне безбедности. Сматрам да ко год покуша то да злоупотреби треба да буде свестан да се налази под будним оком наших служби.

5.Да ли ће Србија постати део Европске уније и који су безбедносни изазови на том путу ?

Србија ће постати део Европске уније. Главни безбедносни изазов на том путу јесте такозвана нормализација односа са Косовом и Метохијом уз очување независности, суверенитета и територијалног интегритета. Мислим да ћемо само паметном политиком успети да превазиђемо ове изазове спречавајући покушаје да се циљано утиче на нарушавање међународног угледа Републике Србије и тако остваримо циљеве који су у нашем најбољем интересу. Постигнути резултати до сада најбоље говоре за себе, мада је испред нас још увек дугачак пут и тешке одлуке. Сигуран сам да неће бити лако али ако покажемо стрпљивост и истрајност победићемо.

6.Шта мислите о Вуку Јеремићу и о финансирању његове кампање споља ? Да ли је такво деловање противуставно и може ли се тумачити као потенцијална безбедносна претња ?

Политичке странке могу стицати средства за своју делатност из чланарине, прилога, поклона, легата, завештања, буџета и других извора, у складу са законом. Такође, могућа је забрана рада политичких странака уколико су њихове делатности усмерене на насилно рушење уставног поретка, кршење људских и мањинских права. Међутим, није кључно питање да ли је такво деловање законито, већ више питање политичке етике. Ако посматрамо са те друге стране, јасно да се такво деловање може сагледавати и како потенцијална безбедносна претња.

Ако неко захваљујући материјалној подршци коју је успео да излобира од мултинационалних корпорација жели да победи на изборима онда се намеће питање за чије ће се интересе борити ако у томе успе и дође на власт ? Како ће се одужити онима који га финансирају, односно шта они очекују заузврат ? Са друге стране, ако људи које је окупио нису ту због њега, нити знају која је то идеја која их уједињује, већ ту због новца и зато што их неко плаћа и купује, онда је јасно да се ради о манипулацији грађана зарад стицања власти, јер ће када нестане пара нестаће и убеђења које је послужило да се купи мандат.

Не треба заборавити да је Вук Јеремић бивши министар спољних послова Србије из времена Бориса Тадића. Евидентно је да је новац сиромашних грађана Србије одлазио је на његова пропутовања светом и одседање у најлуксузнијим излетиштима под изговором обављања дипломатских послова. Опет, евалуација резултата његовог рада из тог времена указује једино на могућу злоупотребу положаја, тешко кршење Закона и корупцију. Иако је Јеремић на егзотична службена путовања трошио више од било ког министра спољних послова у периоду после 2000. године, чињеница је да је независност Косова за време његовог мандата признала 91 држава, па се поставља питање на шта је потрошено више од 10 милиона евра народних пара ?

Ту се наслућује одговор на питање како је успео да излобира место у управним одборима мултинационалних корпорација које сада финансирају његову кампању.

7.Како коментаришете постављање потпредседника Владе Републике Србије и министра унутрашњих послова др Небојше Стефановића на место секретара Савета за националну безбедност ?

Председник Србије Александар Вучић направио је најбољи могући избор за ту функцију. Министар Стефановић је човек завидних организационих способности, вредан, посвећен, лојалан и одан својој отаџбини и њеним грађанима. Иако се то не свиђа свима, њега неспорно квалификује огромно искуство и постигнути резултати.  Дакле, то је прави човек на правом месту који је својим радом и примером драстично подигао углед полиције у служби интереса грађана.

За само три године значајно су обновљени људски и материјални ресурси и креиране озбиљне безбедносне структуре и механизми као бедем очувања суверенитета и независности. Страни утицаји сведени су на минимум. Инсистирајући на вођењу одговорне политике самосталне и независне Србије, уз председника Александра Вучића, сасвим је разумљиво што је многима трн у оку. Уверен сам да ће наставити бескомпромисно да се бори против сваког вида угрожавања безбедности Србије и њених грађана.

 

Крим. спец. Марко Радоњић
Аналитичар за безбедносна питања

проверите такође и

Изложба НАОС-а „НАСЛЕЂЕ ПРОШЛОСТИ“

Изложба „Наслеђе прошлости“ састоји се од фотографија и цртежа насталих у периоду између два рата …